חיים או מוות: כמה זמן העסק שלך יחזיק עד שתפשוט רגל במשבר הקורונה?

לפשוט או לא לפשוט? זאת השאלה שכל בעל עסק היום בישראל 2020 שואל את עצמו… בזמן ש7,000 אנשים הופכים למובטלים בכל שעה, עשרות ואפילו מאות אלפי עסקים בישראל יפשטו רגל. לעומתם, נראה שיש כאלה שלקחו את ה״לימון״ והפכו אותו ל״לימודנה״ תוך שהם מרחיבים את העסק ומתחילים להכניס מיליונים. מי הם אותם אנשים שיודעים ״להריח״ את שביל הכסף, וללכת בדרך אל העושר דווקא בתקופות של משבר כלכלי שלא היה כמותו בעשור האחרון, ואיך אנחנו יכולים להעתיק מהם? יצאנו לבדוק

עידן דנש (32), לא סתם זכה בתיאור המכובד ”איש השיווק מספר 1 בישראל" בקרב יודעי דבר – יש מאחוריו עבר עשיר של סיפורי הצלחה מעוררי קנאה...

למעלה מ-9 מקרים שונים שגורמים לכולנו לתהות איך עסק שמתחיל מ-0, סובל מחוסר ידע בשיווק, משיג רק 10-20 פניות בחודש (שרובן "קרות") ורודף רוב היום אחרי לקוחות חדשים - מצליח תוך 30 ימים בלבד לעשות מהפך מא' עד ת' עם אלפי פניות מקהל חדש ש"דופק על הדלתות" ובעצם מכתיר את אותו העסק באופן חד משמעי לאימפריה בתחומו. תוך שהוא עובר מעסק שבקושי מכניס 10-20 אלף שקלים בחודש לעסק שמגלגל מחזור של 7 וגם 8 ספרות בשנה. 


עידן דנש בכנס ל-400 בעלי עסקים: ״אולי במקום לפשוט את הרגל, הגיע הזמן שתהיה מיליונר״

״מריח את זה? זה הריח של הכסף...״ אומר לי דנש, אחד מאוטוריטות הפרסום המובילות במשק, האדם שמאחורי הקלעים של קמפיינים שייצרו יותר מ-100 מיליון שקלים ב-3 השנים האחרונות. 

כשאני שואל אותו למה הוא מתכוון כשהוא אומר 'הריח של הכסף' 

הוא עונה: ״אתה חייב להבין משהו פשוט, בימים כאלה, יש אנשים שרואים את סוף העולם מול העיניים ויש כאלה שרואים דולרים… אתה צריך לשאול את עצמך מה אתה רואה? כי בזמן שעשרות אלפי בעלי עסקים מתבכיינים בקבוצות בפייסבוק על כמה שדופקים אותנו, יש עסקים שלא מחכים, מנצלים את ההזדמנות ומשתלטים על השוק

אתגר - לנצח את משבר הקורונה בעסק תוך 30 יום. רוצה להצטרף לאתגר? השאר פרטים כאן ונציג יחזור אלייך >>

הזדמנות, על מה אתה מדבר? אנחנו במשבר… 
״חבר, גם בשנת 2008 היינו במשבר, אנשים בקושי זוכרים אותו. משברים, מאז ומתמיד, טבעם לחלוף. מי שחכם מספיק מחכה למשברים שכאלה ואז הוא מבצע מהלך שמשאיר אותו לבד אחרי המשבר. למעשה, בסוף המשבר ואפשר לומר גם בזכות המשבר של 2008 יצאו לא מעט מיליונרים חדשים לעולם.

תסתכל לדוגמה על וורן באפט המשקיע האגדי, שחיכה לרגע של משבר כשהוא יושב על הון מזומן של 60 מיליארד דולר. וברגע שכולם נפלו הוא פשוט קנה הכל בזול והשתלט על כל החברות בשוק. היום יש לו יותר מ-120 מיליארד דולר ותהיה בטוח שהוא יקנה איתם גם במשבר הזה. 

דוגמה נוספת תהיה המשבר הנוכחי, שגרם למניות של קבוצת דלק לצנוח… ונחש מי הראשון לקנות מניות של החברה? לא פחות מאשר הטייקון יצחק תשובה שיודע שזה רק עניין של זמן והחברה שלו תמריא שוב לשמיים ברגע שכל העסק ירגע. 

וגם אם נצא רגע משוק ההון, אני יכול לספר על אחד הלקוחות שלי. לבחור יש עסק בתחום כלכלת המשפחה. המכירות בד״כ זורמות לעסק והכל נראה ורוד. אבל מאז תחילת המשבר הזה, בקושי הצלחנו למכור משהו. שברנו את הראש שוב ושוב מה אפשר לעשות. למעשה, הבחור העלה את הרעיון לשחרר את כל העובדים שלו לחל״ת (חופשה ללא תשלום), לעצור את העסק ולחכות על הגדר עד יעבור זעם. אבל, אחרי שהתעקשנו איתו החלטנו לשנות כיוון ולמצוא לקהל שלו פתרון. במקום למכור מוצר שפותר את בעית כלכלת המשפחה, יצרנו מוצר שפותר את משבר הקורונה. מעין גלגל הצלה פיננסי למשפחות.

מיד ראינו תוצאות מדהימות. אנשים התחילו לקנות בקצב טוב יותר ממה שהיה לפני כן. ובאופן אישי אני מוכן להתערב שאנחנו רק בהתחלה וכמות הקניות רק תמשיך ותגדל ככל שיותר אנשים יקבלו תוצאות ואנחנו בהחלט נשתלט על השוק שלא יודע להציע הצעות מתאימות בתקופות שכאלה. ככה זה מהירות היא המפתח. מי שיהיה הכי מהיר ינצח, יש כאלה ששקועים בלימודים כל הזמן, שתקועים בתאוריה, שמכינים אתר במשך שנה וחצי או בונים אסטרטגיה במשך חצי שנה. אבל מי שיהיה מהיר יצליח ביג טיים. אם לא תוציא את הרעיונות שלך לפועל, מישהו אחר יוציא אותם לפועל - אין לך זמן. ״

דנש, איך אפשר להתרכז במשהו אחר חוץ מהאויב שנמצא מחוץ לדלת של כולנו? 
״חבר, נראה לי שאתה מתבלבל קצת… זה נכון שיש אויב מחוץ לדלת של כולנו (ואפילו בתוך הבית). אבל האויב הזה הוא ממש לא הקורונה. האויב האמיתי הוא החדשות, ההיסטריה והשאננות של האנשים. כי בזמן שכולם מתעסקים בכמה נוראית הקורונה, יש אנשים שלא מחכים לאף אחד, מנצלים את זה שכל המתחרים קורסים ומשתלטים על השוק שלהם.״ 

בטח זה אותם אנשים שלא מעניין אותם כלום חוץ מכסף וגם זה, מי מבטיח להם שיהיה להם בכלל למי למכור? 
״קודם כל אתה צודק. כלום לא מעניין את האנשים האלה חוץ מכסף… אתה יודע למה? כי הם צריכים להאכיל את המשפחה שלהם, לשלם את המשכנתא שלהם, להחזיק את העובדים שלהם ולשרוד. רק אדם אגואיסט, שלא מעניין אותו כלום חוץ מעצמו לא נלחם על כסף עכשיו.

ולגבי השאלה, 'מי מבטיח שיהיה להם מה למכור' אז אני רוצה לספר לך משהו… תראה, זה נכון שמעכשיו בעלי העסקים לא יכולים לעשות מה שהם עשו עד עכשיו. כלומר, עסק שמכר צעצועים לילדים, סובל מהבעיה שכולם עכשיו סגורים בבתים ולא יכולים לבוא. מצד שני, עסק כזה מבין שנפתחת לו הזדמנות להתחיל למכור במשלוחים… ובנוסף, למכור משחקים לכל המשפחה כדי להעביר את הזמן בבית בכיף. או, למכור משחקי שיעבירו לילדים את הזמן כדי שהם לא יבכו וישגעו את ההורים משעמום.

תחשוב על זה, איזה הורה לא ירצה שבלחיצת כפתור יגיע עד הבית משחק ש'ישתיק' את הילדים?

ואני מבטיח לך שעם הסתכלות מספיק מעמיקה אפשר למצוא את הפתרון עבור כל עסק שנמצא בתקופת משבר. זה נכון לגבי כל משבר כל תקופה״

איך בדיוק כל עסק יכול למצוא פתרון? 
״שאלה מצוינת. רוב העסקים גם הגדולים ביותר עבדו עד היום בלי אסטרטגיה. או אסטרטגייה שהייתה מותאמת למצב שבו הם היו שרויים. כלומר, שום סכנה באופק, הכל עובד חלק ורק צריך להביא לידים ולמכור להם. עכשיו, אנחנו במצב אחר לגמרי - עכשיו אנחנו במצב של חירום. ועסק לא יכול להשתמש באותה האסטרטגיה של היום יום או לעבוד בלי אסטרטגיה בכלל במצב כזה.

אתה לא יכול להמשיך למכור בוטנים לקהל שאלרגי לבוטנים. ברגע שהמצב משתנה, אתה צריך להשתנות יחד איתו. נכון, במקרים רבים זה דורש צעדים קשים ואמיצים - אבל, זה או להתאים את עצמנו או למות.

סליחה שאני קשה, ואומר למות. אבל תהיה בטוח שזה יקרה. בעלי העסקים לא ימותו כן? הסתברות מאוד מאוד נמוכה שדבר כזה אכן יקרה. מצד שני, העסק שלהם בהחלט הולך למות ויחד איתו חשבון הבנק.״ 



עידן דנש: ״עסק צריך לעשות 2 דברים - או שהוא עושה קידום מטורף או שהוא מכין תשתית טובה ליום שאחרי. כולם שואלים מה עושים עכשיו? אבל אף אחד לא שואל מה לעשות ביום שאחרי….״ 

אתגר - לנצח את משבר הקורונה בעסק תוך 30 יום. רוצה להצטרף לאתגר? השאר פרטים כאן ונציג יחזור אלייך >>


אוקיי עידן, אין לנו זמן לישיבות דריקטוריון והעלאת רעיונות, איך מייצרים (ומיישמים) אסטרטגיה כזאת עכשיו? 
״הוצאת לי את המילים מהפה, בהחלט לאף אחד מאיתנו אין זמן. אנחנו צריכים לפעול עכשיו! כשאני אומר עכשיו אני מתכוון לעכשיו, לא ״עוד שבוע״, לא ״מחר״, לא ״אני צריך לחשוב על זה קצת״, לא ״עוד דקה״. ע-כ-ש-י-ו ! כשאני אומר עכשיו אני מתכוון לעכשיו לני שההיסטריה, החדשות והבלאגן במשק יהרגו אותנו. 

מצד אחד לפעמים נדמה שיש לנו את כל הזמן שבעולם עכשיו, מצד שני, השעון מתקתק מעל הראש שלנו וכל יום שעובר זה עוד יום שמתקרב לפשיטת רגל, ועוד דקה שעוברת בזמן שמישהו עושה את הדברים שאתה ואני לא עושים.

כדי לעשות את זה עכשיו, צריך להתחיל עכשיו - כלומר יש להכיר את 3 העקרונות על פיהם בונים אסטרטגית משבר מותאמת אישית ומוציאים אותה לפועל במהירות ולהתחיל ליישם אותם.״ 

הבנתי אותך עידן, אז מה הצעד הראשון, איפה אני מוצא את 3 העקרונות האלה?  
״אז קודם כל צריך להבין שלא צריך לקפוץ קדימה יותר מדי. צריך גלגלי הצלה מידיים ולכן, כמו שאמרת, צריך ליישם את 3 העקרונות ולא לחפש עוד פתרונות מסובכים ומורכבים. את 3 העקרונות אפשר ללמוד בהדרכת וידאו קלילה שהכנתי עבור בעלי עסקים במשבר, שאחריה אפשר כבר לעשות את הצעד הראשון ולהתחיל לחלץ את העסק מהמשבר.

למעשה, בהדרכה הזאת מסבירים מה צריך לעשות כדי להצטרף לאתגר של יציאה ממשבר הקורונה בעסק תוך 30 יום״
 

לחצו כאן כדי לצפות בהדרכה איך לצאת ממשבר הקורונה תוך 30 יום >>>