משתגעים על ורו

לקראת השנה החדשה, ישבנו עם היזמית ואשת העסקים ורוניקה מוסז'ניקוב לטיפים עסקיים ולשמוע קצת על המיזם הקולינרי החדש שלה.



מה הטיפ הכי חשוב שלמדת השנה בתחום העסקי? 
"למדתי המון, כל יום הוא למידה מחודשת, לעיתים צודקים ולעיתים טועים אך תמיד לומדים. בסופו של דבר חשוב לעבוד לפי חוקים מסודרים שקובעים עבורנו והעסק שלנו. צריך להגדיר רעיון, לוודא שאנו טובים בתחום העסק הזה ושנוכל לעמוד בציפיות מבחינת היכולת שלנו. אין לנו דרך תמיד לחזות דברים, אך חשוב שנבוא עם סט כלים מחודד לבניית עסק ככל האפשר על מנת לצמצם סיכונים. צריך לדעת להקשיב במקביל לשוק, לראות מה הצורך הקיים או מאידך מה המותרות שלא מוותרים עליהן ונוכל לספק אותן. חשוב להיות מקוריים ככל האפשר. יהיה קשה מאוד כיום להמציא את הגלגל ואף אחד לא מצפה לכך, אך חשוב שיהיה ייחוד מסוים בעסק בו אנו בונים על מנת למשוך את הקהל הנכון ולטווח הארוך."

מה הסוד להצלחה עסקית?
"אין סודות. הכל די בנאלי וידוע. צריך לעבוד קשה, לקחת בחשבון יהיו ויתורים רבים בדרך, קצת דמעות ולעיתים הרבה (לא תמיד דבר רע), אופי לא מוותר ולדעת לסנן ולמי להקשיב. כמו כן, לדעתי כיום הרוב רוצים תוכן, מילים, להכיר את האדם מאחורי העסק, לדעת את הסיפור שלו, לקבל השראה, לחייך כשרואים אותו. ברגע שזה יקרה, העסק יצליח, פשוט צריך לדעת לעבוד נכון, לעלות על הגל ומשם לנווט את זה בצורה הכי נכונה שניתן."

אז, מה בעצם המיזם הקולינרי שלך? 
"בעצם הקמתי אתר לפני כארבעה חודשים בתחום העסקים והקולינריה, יש בתוכו מספר רבדים. חלק ממנו זו כתיבה על עצמאיים שונים בתחום הקולינרי. כיום הנישה הזו מאוד מתפתחת, רואים יותר ויותר שפים, קונדיטורים וטבחים רבים אשר פונים לעצמאות, מבשלים בבתים, בסטודיו, בבתי לקוחות, מעבירים סדנאות. הם לא רוצים להיבלע בתוך מסעדות גדולות או רשתות שונות, לעבוד עבודה מאוד סזיפית ולהרוויח פחות. העצמאות מקנה להם את האפשרות ליצירתיות חדשה, להכנסה גבוהה יותר, להתבטאות עסקית אינדיבידואלית. חלק מהפעילות שלי, הינה לבנות קהילה אשר מורכבת מכל האנשים הללו, לספר את הסיפור שלהם, להראות מי האדם מאחורי האוכל והמנות, לתת להם במה שיווקית מסוג אחר. אני רוצה לשנות את כללי המשחק ולהפוך אותו להוגן יותר לכולם. מגיע לאנשים שישמעו אותם, שיראו את הכישרון שלהם וידעו מי הם כבני אדם קודם כל, מאחורי המוצר ומאחורי המותג שהוא בעצם הם עצמם. אני נהנית מזה ומתרגשת מהתגובות ואנחנו עדיין יחסית בהתחלה, הדלתות נפתחות והזדמנויות חדשות מגיעות כל יום, זה מרגש וכיף. חלק נוסף הינו "זירה" עם אנשי קשר בכל מיני מקומות בעולם בתחום הקולינרי, מקומות מעניינים, וזה עדיין בפיתוח. כמו כן, יש באתר שלי חנות בה בעוד תקופה יצא ספר שאני כותבת ומוצרי טקסטיל בתחום המזון אותם אני מעצבת. מה עוד יהיה? כל יום צצים רעיונות חדשים ושותפויות מעניינות, Stay tuned."

מה הקשיים הכי גדולים של בעלי עסקים לדעתך? 
"יוצא לי לשמוע הרבה בעלי עסקים בתחומים שונים שמתלוננים על הרשויות. נכון, אנחנו כבעלי עסקים מעבירים סכומים רבים לרשויות השונות, אך זו לא עיקר הבעיה. יש המון חברות גדולות ועסקים מפלצתיים ש"בולעים" את העסקים הקטנים וקשה להתחרות איתם במחיר ובהשקעה הכלכלית שהם יכולים לספק ולהניב ממנה תוצאות. נכון, יש להם הרבה יותר אפשרויות, בפרסום, בשיווק, ביכולת חשיפה. אבל צריך לקחת בחשבון שגם יש שם סיכונים הרבה יותר גבוהים. הדבר הכי קל לעשות הוא להתלונן על קושי, אבל מה מהדברים השווים בחיים מגיע לנו בקלות? קשיים תמיד יהיו, כבעל עסק זה טבעי לפחד ולחשוב מה יהיה מחר. אם יש לך משהו שאתה מאמין בו ועם הזמן אתה מוצא את השותפים הנכונים לדרך שתוכל לסמוך עליהם, You are golden והכל יצליח. העצה הכי טובה שלי היא לקטר פחות על קשיים ולעשות יותר, צ'ופ צ'ופ."